Ylöstempaus

Kirjoitukset kertovat ylöstempauksesta, jonka sanotaan olevan salaisuus kirjeessä Korintolaiselle ja Tessalonikalaisille. Sana salaisuus tulee kreikan kielen sanasta musterion (μυστηριον), joka tarkoittaa jotakin jota ei ole tätä ennen paljastettu ja jota ei voi ilman yliluonnollista apua Pyhältä Hengeltä ymmärtää.  Tämä salaisuutta ilmaiseva sana esiintyy Uuden testamentin kreikan kielen alkuteksteissä 27 kertaa ja kertovat pääasiallisesti kolmesta salaisuudesta; uloskutsuttujen joukosta (eli todellisesta seurakunnasta), Israelin asemasta ja Antikristuksen vaikutuksesta. Tämä seuraava salaisuus ylöstempauksesta voi siis tuntua uskomattomalta tai jopa hullutukselta, koska ”luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.” (1. Kor. 2:14) ja ”yksikään jumalaton ymmärrä tätä [profetiaa], mutta taidolliset ymmärtävät.” (Dan. 12:10), joten suosittelen sinua olemaan yhteydessä yliluonnolliseen universumin Luojaan ja pyytämään Häneltä, että Hän avaisi tämän salaisuuden Kirjoituksista sinulle totuudessaan.

Ylöstempaus

Rapture

”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta (1) kaikki me muutumme, (2) yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, (3) viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja (4) kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.” – 1. Korintolaiskirje 15:51-52

”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta (5) käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, (6) temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin (7) lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. – 1. Tessalonikalaiskirje 4:15-18

”Ja (8) ei tietäneet ennen kuin vedenpaisumus tuli, ja otti pois kaikki: niin pitää myös Ihmisen Pojan tulemus oleman. Silloin on kaksi kedolla: (9) yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Kaksi jauhavat myllyssä: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. (10) Valvokaat siis; sillä ette tiedä, millä hetkellä teidän Herranne on tuleva.” – Matteuksen evankeliumi 24:39-42 (Biblia 1776)

”Vanhurskas temmataan pois ja armon ihmiset kootaan talteen (11) kenenkään ymmärtämättä, että vanhurskas otetaan pois tulevasta pahasta ajasta. Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, (12) he saavat levätä kammioissansa. Mutta te tulkaa tänne, te velhottaren lapset, te avionrikkojamiehen ja porttovaimon sikiöt.” – Jesaja 57:1-3 (Mirja Rönningin mukaan)

Huomioita ylöstempauksesta:
1) Kaikki uskovat (me) muuttuvat ja saavat samanlaisen ylösnousemus ruumiin, kuin Messiaalla. Tässä ruumissa ihminen voi mm. kulkea seinien läpi, nousta taivaaseen, säteilee valoa ja pystyy kuitenkin syömään normaalisti.
2) Sana yhtäkkiä on kreikan kielen sana atomos (ατομος) jakamattoman pieni ajanhetki eli tapahtuma tulee olemaan välitön.
3) Viimeinen pasuna on viittaus Roš hašanaan (3. Moos 23:24),  joka aloittaa juutalaisen uuden vuoden – päivä jota ei voi tietää edeltä, koska se määräytyy kuunkierron mukaan ja juhla asettuukin kahden päivän jaksolle. Tämä on kolmen syysjuhlan aloituspäivä, joista kirjoítan toisessa artikkelissa lisää.
4) Uskovat kuolleet herätetään ylöstempauksen yhteydessä ylös ja myös he saavat uuden ruumin.
5) Ylöstempauksen tapahtuessa uskovat kuulevat käskyhuudon ja pasuunan äänen sekä kulkevat ovesta. Juuri nämä asiat tapahtuvat esimerkiksi Ilmestyskirjassa seitsemän seurakunta ajan loputtua. Tästä alhaalla lisää.
6) Ylöstempauksessa kaikki nousevat siis ylös yläilmoihin, jolloin Messias ei tässä vaiheessa vielä palaa maan päälle, vaan maan päällä alkaa jääneille suuri ahdistuksen aika, joka alkaa uuden maailman johtajan ilmestymisellä.
7) Sanoma ylöstempauksesta on ilonasia ja siksi uskovaisten käsketään rohkaista itsensä sekä nostaa päänsä, kun näemme lopun ajan merkien alkavan tapahtua (Luuk. 21:28). Paavali Tituksen kirjeessä sanookin ylöstempausta autuaalliseksi toivoksi (Tit. 2:13).
8) Koko maailma tulee yllättymään ylöstempauksen tapahtuessa ja miljoonien ihmisten kadotessa. Kirjoítukset kertovat myös tämän jälkeen tulevasta suuresta Jumalan lähettämästä eksytyksestä, joka tulee ”Ufo show” ja ihmiset tulevat uskomaankin minkä tahansa selityksen.
9) Ylöstempaus tapahtuu ympäri maailmaa samanaikaisesti, niin että toiset ihmiset ovat pellolla, toiset jauhamassa ja toiset nukkumassa (Luuk. 17:34). Ja toiset jäävät ottamatta…
10) Uskovia käsketään seuramaan ajan merkkejä, omaa elämäänsä sekä jatkuvasti rukoilemaan (Luuk. 21:36), koska tarkkaa päivää ja aikaa ei kukaan voi tietää siitä milloin ylöstempaus tapahtuu.
11) Ylöstempauksen jälkeen tulee suuri eksytys ja jumalattomat eivät tule ymmärtämään mitä tapahtui.
12) Uskovat lähtevät Messiaan rakentamiin majoihin taivaaseen juhlimaan, mutta jumalattomille alkaa erittäin vaikeat ajat maan päällä.

Käskyhuuto,  nouseminen ylös ja sulkeutuva ovi

noahs-flood-judgment

”Ja Herra sanoi Nooalle: ’(1) Mene sinä ja koko perheesi arkkiin, sillä sinut minä olen tässä sukukunnassa havainnut hurskaaksi edessäni’…  Ja ne, jotka menivät sisälle, olivat koiras ja naaras kaikesta lihasta, niinkuin Jumala oli hänelle käskyn antanut. Ja Herra sulki (3) oven hänen jälkeensä. Silloin tuli vedenpaisumus maan päälle, tuli neljänäkymmenenä päivänä; ja vedet paisuivat ja (2) nostivat arkin, niin että se kohosi korkealle maasta.” – 1. Mooseksen kirja 7:1-17

”Kuule! Rakkaani tulee! Katso, tuolla hän tulee hyppien vuorilla, kiitäen kukkuloilla. Rakkaani on gasellin kaltainen tai nuoren peuran. Katso, tuolla hän seisoo (3) seinämme takana, katsellen ikkunasta sisään, kurkistellen ristikoista. Rakkaani lausuu ja (1) sanoo minulle: ’(2) Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule’..” – Laulujen  laulu 2:8-10

”Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini (2) nousevat ylös. (1) Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. Mene, kansani, kammioihisi ja sulje (3) ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.” –  Jesaja 26:19-20

”Mutta yösydännä kuului (1) huuto: ’Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.’ Silloin kaikki nämä neitsyet (2) nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ’Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: ’Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.’ Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja (3) ovi suljettiin.” – Matteuksen evankeliumi 25:6-10

”Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli (3) ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan (1) puhuvan minulle, sanoi: ’(2) Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva’.” – Ilmestyskirja 4:1

Kirjoituksissa ensimmäisestä viimeiseen kirjaan löytyy useita vertauskuvia ylöstempauksesta, joita kaikkia yhdistää kolme asiaa; 1) käskyhuuto, 2) nouseminen ylös ja 3) ovi. Tässä Mooseksen, Salomonin, Jesajan, Jeesuksen ja Johanneksen vertauskuvissa voi nähdä lähes kahden tuhannen vuoden aikana syntyneiden Kirjoituksien ihmeellisen yhtenäisyden, joka on ollut mahdollista vain universumin Luoja valvoessa yliluonnollisesti Henkensä kautta Kirjoituksien syntyä. Ja on vain yksi tapa kulkea tästä ovesta.

eagle-new-earth

”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.” – Johanneksen evankeliumi 10:9

Mainokset

14 comments on “Ylöstempaus

  1. Hei! Kiva huomata, että joku muukin uskoo Kirjoitusten opettavan ylöstempausta ennen ahdistuksen aikaa. Yleistä palautetta sivustostasi: todella hieno ja uskoa vahvistava! Pelasti allekirjoittaneen tämän illan. Siis tosiaan, tosi hieno sivusto, jatka vaan samaan malliin! Eletään tosiaan todella mielenkiintoisia aikoja, uskon itsekin vahvasti, että Jeesus tulee todella PIAN!

    Minulla olisi kysymys rabbi Judah ben Samuelin profetiaan liittyen (https://ennustuksia.wordpress.com/2013/06/08/viimeinen-sukupolvi). Kirjoitat, että ”riemuvuosi, jolloin Messias palaa, päättyy 2017”. Tarkoitat tällä Messiaan paluulla ylöstempausta? Tosiaan, tarkkaa päivää ja aikaa kukaan ei voi tietää, mutta LÄHELLÄ OLLAAN! Siispä valvokaamme!

    + Voisitko laittaa mailiosoitteesi minulle sähköpostilla? Helpottaisi ajatustenvaihtoa huomattavasti. Jumala siunatkoon sinua! t. Tero H.

    Tykkää

    • Jo alkuseurakunta odotti välitöntä Kristuksen paluuta, eikä siis Antikristusta. Uskovat ovat pelastettu vihasta ja koko ahdistuksen ajan tarkoitus on jälki-sadonkorjuu, joka on kuin omenapuun ravistelua, että viimeisetkin kypsät saataisiin irtoamaan.

      Ensimmäisellä vilkaisulla Kirjoítuksista ei välttämättä ylöstempaus ennen ahdistusta aukenekkaan, ennen kuin Henki alkaa avata sitä ja kuva terävöityy, niin että siitä erottuu selkeästi Messiaan paluun kaksivaiheisuus. Sitten monet asiat loksahtelevatkin paikoilleen, kun ylöstempauksen asettaa oikeaan kohtaan, kuten mihin tarvitaan kahta todistajaa ja 144,000 messiaanista juutalaista.

      Vaikka asetin tuon vuoden 2016-2017 esille profetioista, niin en lähtisi asettamaan tarkkoja aikamääreitä milloin Jeesus palaa. Itse uskon, että tuo 2016-2017 (hepr. kalenterin vuosi 5777) on joko ylöstempauksen ajankohta tai vihanajan puoliväli. En siis pois sulje sitä vaihtoehtoa, että Jeesus voisi tulla vaikka jo huomenna. Uskovien pitää olla jatkuvasti valmiita lamppunsa kanssa vartomassa Ylkää.

      Kuitenkin, uskon että pian tapahtuu suuri maalmanlaajuinen katastrofi, nin että sitä seuraa suuri ja viimeinen herätys. Jumala on säästänyt parhaan viinin viimeiseksi ja tällä hetkellä ravistelee uskonnollisuutta sekä kuollutta laodikealaista seurakuntaa siihen pisteeseen, että se on valmis suureen herätykseen. Jeesus ei tule hakemaan uskovia sairasvuoteilta ja rullatuoleista, vaan puhdistetun morsiamen, joka rakastaa Häntä.

      Tykkää

  2. Tosin Raamatulista ja mielenkiintoista. Kuitenkin olen hieman eri mieltä tuosta seurakunnan ylösotosta, että se tapahtuis ennen Ahdistuksen aikaa. Perustelut seuraavanlaiset. Raamattuhan puhuu kahdesta ylösnousemuksesta globaalisena ilmiönä. Ensimmäinen Jeesuksen tulessa hakemaan seurakuntansa. Toinen tuhahatvuotisen valtakunnan jälkeen. Lue tarkasti Ilm:luku 19 ja jakeet 4,5,6.

    Muistakaa myös Paavalin kirjoitus 2 Tess: 1-5.

    Tykkää

    • Kiitos palautteesta ja eriävät mielipiteet ovat näistä asioista rikkautta. Itsehän olin alkujaan tuolla kannalla että ylöstempaus on lopussa, mutta tarkemmin profetioita tutkittuani vaihdoin tulkinta mallia monestakin syystä.

      Ensinnäkin nuo kaksi ylösnousemusta:
      ”Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.” – Ilmestyskirja 20:5-6

      Tässä ensimmäisellä ylösnousemuksella tarkoitetaan tyyppiä ei lukumäärää, aivan kuten ensimmäinen ja toinen kuolema. Ylösnousemuksiahan tapahtuu Uudessakin testamentissa useita: Jeesus esikoisena, VT:n pyhät (Matt. 27:52), seurakunta (1. Kor. 15:52), kaksi todistajaa (Ilm. 11:11-12) ja vihan ajan marttyyrit (Ilm. 20:4). Tämän lisäksi mahdollisesti 144,000 messiaanista juutalaista seuraajineen ylöstemmataan ennen ahdistuksen ajan loppua. Seurakuntaa ei voi tuonelan portitkaan voi voittaa (Matt. 16:18), mutta Antikristuksen annetaan voittaa ahdistuksen ajat pyhät (Ilm. 13:7). Jos ylöstempaus tapahtuisi ahdistuksen ajan lopussa, ei elävien muututtua jäisi ketään täyttämään milleniumia, koska ylösnousemus ruumiissa ei saada lapsia (Matt. 22:30), sillä milleniumissa on myös lapsia (Jes. 11:8).

      Sitten 2. Tessalonikalaiskirjeen kohta, jolla ilmeisesti tarkoitat 2. lukua. Tästä kirjoitin oman artikkelinkin (https://ennustuksia.wordpress.com/2013/06/23/maailman-johtajan-ilmestyminen/), jossa on tästä enemmän ja laajemmin selitettynä. Tiivistettynä voin sanoa, että kirje on kirjoitettu vainoissa elävälle seurakunnalle (2. Tess. 1:4) ja seurakunta näin ollen luulee jo elävänsä Herran päivää eli ahdistuksen aikaa, johon Paavali topputtelee ettei se Herran päivä vielä ole koittanut vaan ensin on tapahduttava luopumus (jonka uskon tässä tarkoittavan lähtöä) ja että pidättäjä (Hän muodossa) estää antikristusta ilmestymästä. Ja Antikristus ilmestyy ”niille, jotka joutuvat kadotukseen” (jae 2:10), mutta seurakunta (me) on valittu pelastukseen (jae 13). Kolmannessa luvussa hän mainitsee myös, ettei usko ole jokaiselle, jolla tarkoitetaan kyseistä seurakuntaa ahdistellutta antikristukseksi luultua ahdistajaa (kenties keisari Neroa).

      ”Valvokaa siis kaiken aikaa ja rukoilkaa, että teidät katsottaisiin arvollisiksi paeta
      kaikkea sitä, mikä on tapahtuva, ja seisoa Ihmisen Pojan edessä. ” – Luukas 21:36 (RK, Bysantin mukaan)

      Paeta sana (kaikissa alkuteksteissä) on kreikan kielen ekpheugo (http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G1628), joka tarkoittaa ”pakenemista pois”, ”karata pois” tai ”lentää turvaan”. Ja pakeneminen on KAIKESTA siitä, mikä on tapahtuva ja kohteena on olla Ihmisen Pojan edessä.

      Seurakuntaahan ei ole tarkoitettu vihaan, joka on koko seitsemän vuotinen ahdistuksen aika, vaan ahdistuksen aika on tarkoitettu maailmalla jälkikorjuuksi, jossa koetellaan kaikkia jotka maan päällä eli ei-uskovia (Luuk. 21:35, Ilm. 3:10) – uskovat eivät ole tästä maailmasta (Joh. 15:19). Jo viides sineetti (Ilm. 6:16) on Karitsan vihaa ja pasuunoissa se täyttyy eikä ala (Ilm. 15:1) sillä kreikan kielen täyttymistä tarkoittava sana ”teleo” tarkoittaa ”viemistä loppuun”, ”saada valmiiksi” tai ”täyttää” eikä siis esimerkiksi aloittaa. Seurakunnan on myös oltava aina valmiita odottamaan ja jo alkuseurakunta oli odotusintoa niin täynnä, että he joka aamu katsoivat itään odottaen sieltä Herra Jeesuksen tulemusta. Autuas toivo (Tit. 2:13) on odottaa Jeesus Kristusta – ei Antikristusta.

      ”Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” – Luukas 21:28

      Muistan itse, kuinka iloiseksi ja kiitolliseksi tulin, kun tiesin Herra Jeesuksen tulevan hakemaan minut ehkä jo huomenna! Siunausta sinulle veli jo löydä sinäkin ilo Herra Jeesuksen tulemuksessa.

      Tykkää

    • Herran päivä alkaa Kristuksen näkyvällä tavalla maanpäälle tulemisesta. Ainakin Raamatun mukaan on niin. Eli Herran päivä on 1.000 vuotinen valtakunta. Antikristuksen aika, (7) vuotta ei ole Herran päivä. Tosin adventistit mm. väärentävät raamatun sanoman sillä tävällä. No se heille sallittakoon.

      Tykkää

      • Herran päivä tulee yllättäen kuin varas yöllä, eli se alkaa seitsemän vuotisella ahdistuksella, se kestää yhteensä 1000 vuotta ja päättyy myös ahdistukseen.

        Armon aikakausi, joka on kaksi päivää eli n. kaksi tuhatta vuotta, alkoi herätyksellä ja Messiaan ylöstempauksella ja se päättyy herätykseen ja Morsiammen ylöstempaamiseen.

        Tykkää

  3. Raamatussa puhutaan että usokovat temmataan
    herraa vastaan yläilmoissa,mieleeni tuli ajatus että miksi tämä vastaanotto
    seremonia kestäisi vain viisi minuuttia,niinkuin silloin jos taloon tulee vieras,jota
    mennään ovelle vastaan.Kysymys saattaakin olla seitsemän vuotta kestävä
    vastaanotto seremonia,siis yläilmoissa koska kysymys ei ole tempauksesta
    taivaaseen.Seitsemän vuoden vastaanotto seremonian aikana tapahtuvat sitten uskovaisten tuomitseminen, ja antikristuksen toiminta maan päällä.
    Kun vastaanotto joka on kestänyt seitsemän vuotta on ohi, seurakunta palaa
    kristuksen kanssa hallitsemaan tuhat vuotta,näin ajateltuna ei ole
    ristiriitaa näkemysten välillä onko tempaus ennen vai jälkeen antikristuksen,
    koska tempaus herraa vastaan ja ylösnosemus voivatkin olla sama asia. Lopputuloksena tästä on tietysti se että tempauksia on tämän ajattelun mukaan
    vain yksi.

    Tykkää

    • On aivan oikein kokeilla erilaisia teorioita, sillä en usko että kaikki Raamatun salaisuudet eivät varmasti ole täysin vielä avautuneet meille ja toisaalta monesti pidättäytyminen traditioissa (perinnäissäännöissä) on estänyt näkemästä mitä Raamattu todella sanoo ja mitä se ei sano.

      Suurin sekaannus tulee siitä, että Ilmestyskirjan mainitsema ensimmäinen ylösnousemus (Ilm. 20:4-5) ajatellaan tarkoittavan ensimmäistä kertaa eikä ensimäistä laatuaan, kuten esimerkiksi ensimmäinen kuolema. Ylösnousemuksiahan löytyy UT:sta useita; Jeesus (Matt. 28:6-9), VT:n pyhät (Matt. 27:51-53), kaksi todistajaa (Ilm. 11:11-12), seurakunta (1. Tess. 4:13-18) ja ahdistuksen ajan marttyyrit (Ilm. 20:4-5), ja jotkut uskovat myös että myös ahdistuksen ajan puolivälissä tapahtuu myös 144,000 messiaanisen juutalaisen ylöstempaus (Ilm. 14:1-4). Näin ollen se tarkoittaa ensimmäistä tyypillään. Toinen ylösnousemus on hengellisesti kuolleiden ylösnousemus tuomiopäivänä milleniumin jälkeen (Ilm. 20:12-14).

      Toinen sekaannus tulee sekoittaa Matteuksen 24. luku ja Luukkaan 21. luku ”harmonisoimalla” ne virheellisesti, mutta tarkemmin katsottuna niissä on eri kohderyhmät. Matt. 24 (ja Mark. 13) kohderyhmänä ovat juutalaiset opetuslapset ja viesti on kovin synkeä: ”Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu” (Matt. 24:13), kun taas Luukaan viesti kansoille (ei-juutalaisille) on päinvastainen: ”Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä” (Luuk. 21:36). Avain onkin Luukkaan jakeet 37-38:”Ja hän opetti päivät pyhäkössä, mutta öiksi hän lähti pois ja vietti ne vuorella, jota kutsutaan Öljymäeksi. Ja kaikki kansa tuli varhain aamuisin hänen tykönsä pyhäkköön kuulemaan häntä”. Kaikki kansa kuuli Luukkaan viestin, mutta vain opetuslapsille yksityisesti kerrottiin Matteuksen viesti.

      Entäpä miksi ajatellaan, että me olemme taivaallisissa majoissa ahdistuksen ajan? Tähän löytyykin useita jakeita. Ensiksi Jeesus sanoi, että ”minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.” (Joh. 14:3), mutta myös Jesaja VT:n puolelta ennustaen: ”vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä. Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, he saavat levätä kammioissansa.” (Jesaja 57:1-2) ja toisessa kohdassa puhuttaessa ylösnousemuksesta hän ennustaa: ”Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös… Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.”.

      Tämän lisäksi juutalset häät antavat hyvän kuvan ahdistuksen ajasta, sillä Kristuksen ja seurakunnan kohtaamisessa on juuri siitä kysymys. Häät alkavat sillä, että sulhanen kihlaa morsiammen (sovitus) ja lähtee isänsä luokse rakentamaan asuntoa heille, kunnes isä lähettää poikaansa hakemaan morsiammen (päivänä jonka vain Isä tietää), sitten he viettävät seitsemän päivää häitä (ahdistuksen ajan) ja lopuksi on hääateria (Karitsan häät).

      PS. Muista sivuston kirjoittajan perhettä rukouksin.

      Tykkää

  4. Kiitos ihanasta kirjoituksesta. Emme todella kiistele ajoista, jotka ”Isä oman valtansa voimalla on asettanut” (Apt.1:7), vaan valvomme sydäntämme yli kaiken Jeesuksen veren puhtaudessa ilolla odottaen Herraamme Jeesusta Kristusta. Siunaamme esirukoillen ihmisiä ja kerromme evankeliumia heille, että hekin tulisivat Jeesuksen luo. Siunausta kaikille Jeesusta seuraaville Jumalan lapsille, sisarille ja veljille!

    Tykkää

  5. Tänäänkin, juutal.hääseremoniassa, mikäli morsian ei ole rituaalisesti puhdas hääpäivänä, hääseremoniasta jätetään pois osa, jossa morsian ja ylkä ovat ensimmäistä kertaa yksin keskenään. Juhlat jatkuvat mutta morsian on luvallinen yljälle vasta myöhemmin, puhtaana. Hääaterioita tänään syödään – ainakin näin oli sefaradihäissämme – jokaisena seitsemänä päivänä, jolloin seitsemän siunausta luetaan. Hääaterioita hääpari syö jokaisena seitsemänä päivänä, sheva brachot, joka päivä eri paikassa – näin sefardipiireissä, miten oli 2000 vuotta sitten, en tiedä. Hakusanoilla sheva brachot tai the seven blessings lisää.

    Tykkää

  6. Todella mielenkiintoista ja erityisesti tähän aikaan osuvaa pohdintaa. Ihan nousee iho kananlihalle kun lukee tekstiäsi ja pohtii tulevaa. Nyt on aika valvoa ja rukoilla levittäen pelastuksen sanomaa!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s